Assignment Edmodo
Assignment 1
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
i) Cuba
kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
i) Video pembelajaran boleh didefinisikan
sebagai gabungan bunyi dan visual yang direkod ke dalam pita video dan
dimainkan melalui kaca TV (Tomalin, 1986). Televisyen dan pita video telah
berjaya menjadi suatu media dalam pendidikan tidak formal dan formal. Ianya
telah dikaji dengan luasnya oleh penyelidik. Hasil kajian membuktikan bahawa
kebanyakan kaedah pengajaran menggunakan televisyen dan pita video adalah
lebih berkesan berbanding dengan kaedah pengajaran tradisional. Ini bermakna pembelajaran menggunakan kaedah yang pelbagai dalam masa yang sama membantu melonjakkan tahap pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, menurut pendapat saya penggunaan video dalam pembelajaran hanya berkesan untuk pelajar yang mempunyai kecerdasan pelbagai yang tinggi dari segi visual, audio manakala ia kurang membantu bagi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran yang lebih kepada “ hands on “ seperti matematik.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
Penggunaan video sebagai bahan bantu mengajar memberikan satu
pengalaman baru kepada sebilangan pelajar. Media video dan televisyen dapat
membawa pelajar ke mana-mana sahaja, terutama sekali jika tempat atau
peristiwa yang ditayangkan itu terlalu jauh untuk dilawati, atau merbahaya.
Dengan penayangan video, pelajar dapat merasa seolah-olah mereka berada
atau turut serta dalam suasana yang digambarkan.
- Pembelajaran boleh dijalankan walaupun pelajar tidak mengira masa dan tempat .
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
HOTS merupakan satu program kemahiran berfikir yang menggunakan aktiviti-aktiviti pemikiran peringkat tinggi melalui komputer untuk memperbaiki kemahiran asas, keyakinan sosial dan kemahiran penyelesaian masalah pelajar (Pogrow, 1985). Penguasaan kemahiran dan keyakinan adalah syarat yang penting untuk pelajar melibatkan diri dengan cekap dalam aktiviti pembelajaran yang kompleks.
Sebelum menggunakan video , guru mengadakan satu perbincangan pemikiran di mana pelajar diminta menerangkan akibat dari strategi mereka dan guru juga mengutarakan soalan-soalan yang mencabar untuk pelajar selesaikan. Perlaksanaan program HOTS adalah berpisah dari pengajaran kelas yang biasa; di mana HOTS menggabungkan aktiviti komputer dan video yang membolehkan pelajar menguji secara serta merta akibat dari idea mereka terhadap soalan-soalan, dengan kaedah pengajaran yang memberikan peluang kepada pelajar untuk banyak berfikir secara berkesan. HOTS membantu pelajar membina strategi untuk menghubungkan idea-idea mereka secara berkesan. Kesimpulannya Video boleh mengaplikasikan HOTS dengan memaparkan sesuatu yang membuatkan seseorang yang menonton video tersebut berfikir diluar kotak pemikiran.
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
Penggunaan video conference di antara guru dan pelajar dalam menyampaikan proses P&P memudahkan proses perbincangan . kemahiran sosial di kalangan pelajar juga mungkin akan meningkat dengan adanya interaksi secara maya. Di samping itu, penggunaan video memberi kelebihan kepada pelajar yang mempunyai sifat malu untuk berinteraksi di hadapan rakan.
Walau bagaimanapun, penggunaan video secara meluas di sekolah akan mengakibatkan seseorang pelajar itu kurang berinteraksi antara satu sama lain melalui komunikasi 2 hala. Kemungkinan pelajar akan kurang dari segi kemahiran bersosial .
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
Video juga dapat membantu dalam mengubah sikap seseorang pelajar.
Seringkali video digunakan sebagai agen pemujuk dalam meningkatkan kesedaran dan ianya lebih berkesan jika dibandingkan dengan kaedah syarahan. Sebagai contoh dalam mengajar pelajar
mengenai gula dalam diet. Contoh yang menunjukkan kesan daripada
mengambil makanan yang mengandungi terlalu banyak gula dapat membantu
pelajar mengubah sikap untuk mengurangkan pengambilan gula dalam diet
mereka.
sebagai gabungan bunyi dan visual yang direkod ke dalam pita video dan
dimainkan melalui kaca TV (Tomalin, 1986). Televisyen dan pita video telah
berjaya menjadi suatu media dalam pendidikan tidak formal dan formal. Ianya
telah dikaji dengan luasnya oleh penyelidik. Hasil kajian membuktikan bahawa
kebanyakan kaedah pengajaran menggunakan televisyen dan pita video adalah
lebih berkesan berbanding dengan kaedah pengajaran tradisional. Ini bermakna pembelajaran menggunakan kaedah yang pelbagai dalam masa yang sama membantu melonjakkan tahap pencapaian pelajar. Walau bagaimanapun, menurut pendapat saya penggunaan video dalam pembelajaran hanya berkesan untuk pelajar yang mempunyai kecerdasan pelbagai yang tinggi dari segi visual, audio manakala ia kurang membantu bagi pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran yang lebih kepada “ hands on “ seperti matematik.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
Penggunaan video sebagai bahan bantu mengajar memberikan satu
pengalaman baru kepada sebilangan pelajar. Media video dan televisyen dapat
membawa pelajar ke mana-mana sahaja, terutama sekali jika tempat atau
peristiwa yang ditayangkan itu terlalu jauh untuk dilawati, atau merbahaya.
Dengan penayangan video, pelajar dapat merasa seolah-olah mereka berada
atau turut serta dalam suasana yang digambarkan.
- Pembelajaran boleh dijalankan walaupun pelajar tidak mengira masa dan tempat .
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
HOTS merupakan satu program kemahiran berfikir yang menggunakan aktiviti-aktiviti pemikiran peringkat tinggi melalui komputer untuk memperbaiki kemahiran asas, keyakinan sosial dan kemahiran penyelesaian masalah pelajar (Pogrow, 1985). Penguasaan kemahiran dan keyakinan adalah syarat yang penting untuk pelajar melibatkan diri dengan cekap dalam aktiviti pembelajaran yang kompleks.
Sebelum menggunakan video , guru mengadakan satu perbincangan pemikiran di mana pelajar diminta menerangkan akibat dari strategi mereka dan guru juga mengutarakan soalan-soalan yang mencabar untuk pelajar selesaikan. Perlaksanaan program HOTS adalah berpisah dari pengajaran kelas yang biasa; di mana HOTS menggabungkan aktiviti komputer dan video yang membolehkan pelajar menguji secara serta merta akibat dari idea mereka terhadap soalan-soalan, dengan kaedah pengajaran yang memberikan peluang kepada pelajar untuk banyak berfikir secara berkesan. HOTS membantu pelajar membina strategi untuk menghubungkan idea-idea mereka secara berkesan. Kesimpulannya Video boleh mengaplikasikan HOTS dengan memaparkan sesuatu yang membuatkan seseorang yang menonton video tersebut berfikir diluar kotak pemikiran.
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
Penggunaan video conference di antara guru dan pelajar dalam menyampaikan proses P&P memudahkan proses perbincangan . kemahiran sosial di kalangan pelajar juga mungkin akan meningkat dengan adanya interaksi secara maya. Di samping itu, penggunaan video memberi kelebihan kepada pelajar yang mempunyai sifat malu untuk berinteraksi di hadapan rakan.
Walau bagaimanapun, penggunaan video secara meluas di sekolah akan mengakibatkan seseorang pelajar itu kurang berinteraksi antara satu sama lain melalui komunikasi 2 hala. Kemungkinan pelajar akan kurang dari segi kemahiran bersosial .
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
Video juga dapat membantu dalam mengubah sikap seseorang pelajar.
Seringkali video digunakan sebagai agen pemujuk dalam meningkatkan kesedaran dan ianya lebih berkesan jika dibandingkan dengan kaedah syarahan. Sebagai contoh dalam mengajar pelajar
mengenai gula dalam diet. Contoh yang menunjukkan kesan daripada
mengambil makanan yang mengandungi terlalu banyak gula dapat membantu
pelajar mengubah sikap untuk mengurangkan pengambilan gula dalam diet
mereka.
Assignment 2:
Apakah kekangan jika kita menggunakan
video dalam kelas?
Antara kekangan
penggunaan video dalam kelas:
1. Masalah peralatan yang tidak mencukupi kerana kos pengurusan dan kewangan sekolah yang kurang.
2. Masa juga menjadi salah satu masalah yang dibangkitkan di mana peruntukannya untuk sesi pengajaran dan pembelajaran terhad.
3. Masalah guru kurang berkemahiran dalam mengendalikan video semasa proses pengajaran dan pembelajaran juga menjadi salah satu isu aplikasi media ini.
4. Bekalan penjanaan tenaga elektrik yang kurang ataupun terputus / sesetengah sekolah tidak ada kemudahan elektrik.
5. Audio yang kurang sempurna sekiranya tiada alat pembesar suara yang sesuai.
6. Gangguan tumpuan murid semasa tayangan video. ada dikalangan murid yang suka menonton video dan ada yang mudah bosan.
7. Tidak sesuai sekiranya di jalankan di kelas biasa kerana faktor persekitaran yang tidak menyokong dan seterusnya akan menganggu kosentrasi pelajar. faktor persekitaran yang di maksudkan ialah suasana bising dari pelajar kelas lain yang cuba-cuba untuk menonton video tersebut melalui tingkap kelas, dalam erti kata lain, bilik khas patut iaitu bilik tayangan video.
Assignment 3:
Bagaimana mengguna video dalam kelas? sebelum, semasa dan selepas
Sebelum
- Guru perlu memastikan video yg ingin ditayangkan sesuai dengan matlama/ objektif pembelajaran
- Guru perlu melihat video itu terlebih dahulu untuk melihat kesesuaian video tersebut
- Pastikan perlatan pandang dengar “ video-audio” berada dalam keadaan baik untuk memudahkan kefahaman pelajar.
- Tayangan dijalankan di bilik khas
- Perlu memastikan peralatan seperti LCD, Pemain video dalam keadaan yang boleh digunakan.
Semasa
- Guru menjadi “ penguasa” kepada video tersebut. Hanya guru yang boleh mengoperasikan peralatan tersebut.
- Guru elakkan untuk bercakap atau memberi penerangan masa tayangan video berlangsung. ( memberi arahan sekiranya perlu sahaja)
Selepas
- Pastikan peralatan dimatikan / ditutup dgn sempurna sebelum di simpan.
- Sekiranya berlaku kerosakan semasa proses P&P, laporan perlu dibuat segera.
- Selepas tayangan, guru perlu memberi peluang kepada pelajar untuk bertanya disamping
mengemukakan soalan ringkas kepada kelas. Guru juga perlu membuat ulangan
terhadap butiran-butiran yang pentin
- Guru perlu memastikan video yg ingin ditayangkan sesuai dengan matlama/ objektif pembelajaran
- Guru perlu melihat video itu terlebih dahulu untuk melihat kesesuaian video tersebut
- Pastikan perlatan pandang dengar “ video-audio” berada dalam keadaan baik untuk memudahkan kefahaman pelajar.
- Tayangan dijalankan di bilik khas
- Perlu memastikan peralatan seperti LCD, Pemain video dalam keadaan yang boleh digunakan.
Semasa
- Guru menjadi “ penguasa” kepada video tersebut. Hanya guru yang boleh mengoperasikan peralatan tersebut.
- Guru elakkan untuk bercakap atau memberi penerangan masa tayangan video berlangsung. ( memberi arahan sekiranya perlu sahaja)
Selepas
- Pastikan peralatan dimatikan / ditutup dgn sempurna sebelum di simpan.
- Sekiranya berlaku kerosakan semasa proses P&P, laporan perlu dibuat segera.
- Selepas tayangan, guru perlu memberi peluang kepada pelajar untuk bertanya disamping
mengemukakan soalan ringkas kepada kelas. Guru juga perlu membuat ulangan
terhadap butiran-butiran yang pentin
Assignment 4:
1. Obtain an
example of a manipulative's that you could use for instruction. Submit the
manipulative's and a description of how you would use it, including an
objective.
Pengajaran yang akan dilakukan adalah dengan menggunakan paparan (displays). Paparan (displays) ini adalah dalam bentuk papan putih ( whiteboards ). Penggunaan whiteboards membolehkan seorang guru menyampaikan pengajaran secara lebih berkesan. Ini kerana whiteboard boleh digunakan untuk menyampaikan idea pelajar dengan cara meminta pelajar tampil ke hadapan dan menulis perbincangan mereka dalam whiteboards. Selain daripada itu, papan putih ( whiteboards ) mempunyai banyak kegunaan dalam pengajaran dan pembelajaran. Saya mengambil contoh, semasa saya mengajar mata pelajaran Sejarah, saya akan menggunakan whiteboards tersebut sebagai alat menayangkan persembahan slide atau video yang akan ditayangkan dalam kelas. Selain itu sebagai guru sejarah, saya boleh meletakkan gambar-gambar yang berkaitan dengan tajuk sejarah yang diajar seperti gambar Candi Borobudur, Angkor Watt dan sebagainya di whiteboards. Rasionalnya , cara seperti ini boleh membantu guru mempelbagaikan penggunaan bahan yang digunakan supaya pengajaran dan pembelajaran lebih menarik. Guru juga boleh menukar-nukar maklumat dengan maklumat yang baru dengan hanya menampal pada papan kenyataan tersebut.
Pengajaran yang akan dilakukan adalah dengan menggunakan paparan (displays). Paparan (displays) ini adalah dalam bentuk papan putih ( whiteboards ). Penggunaan whiteboards membolehkan seorang guru menyampaikan pengajaran secara lebih berkesan. Ini kerana whiteboard boleh digunakan untuk menyampaikan idea pelajar dengan cara meminta pelajar tampil ke hadapan dan menulis perbincangan mereka dalam whiteboards. Selain daripada itu, papan putih ( whiteboards ) mempunyai banyak kegunaan dalam pengajaran dan pembelajaran. Saya mengambil contoh, semasa saya mengajar mata pelajaran Sejarah, saya akan menggunakan whiteboards tersebut sebagai alat menayangkan persembahan slide atau video yang akan ditayangkan dalam kelas. Selain itu sebagai guru sejarah, saya boleh meletakkan gambar-gambar yang berkaitan dengan tajuk sejarah yang diajar seperti gambar Candi Borobudur, Angkor Watt dan sebagainya di whiteboards. Rasionalnya , cara seperti ini boleh membantu guru mempelbagaikan penggunaan bahan yang digunakan supaya pengajaran dan pembelajaran lebih menarik. Guru juga boleh menukar-nukar maklumat dengan maklumat yang baru dengan hanya menampal pada papan kenyataan tersebut.
2. Plan a lesson
that would include a field trip (real or virtual). Locate at least one site on
the World Wide Web that could be place to a visit as a virtual field trip in
your lesson.
Guru ingin membuat aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk mata pelajaran Sejarah tingkatan 1, tentang sejarah dan kebudayaan negeri Sabah. Pengajaran boleh dibuat menganjurkan satu lawatan sambil belajar bersama pelajar-pelajar ke Muzium Kota Kinabalu, Sabah. Maklumat tentang muzium tersebut seperti bayaran masuk dan juga masa untuk lawatan boleh dilayari di laman web berikut :-
http://museum.sabah.gov.my/?q=content/sabah-m...
Guru ingin membuat aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk mata pelajaran Sejarah tingkatan 1, tentang sejarah dan kebudayaan negeri Sabah. Pengajaran boleh dibuat menganjurkan satu lawatan sambil belajar bersama pelajar-pelajar ke Muzium Kota Kinabalu, Sabah. Maklumat tentang muzium tersebut seperti bayaran masuk dan juga masa untuk lawatan boleh dilayari di laman web berikut :-
http://museum.sabah.gov.my/?q=content/sabah-m...
Assignment 5:
1. Apakah yang dimaksudkan dengan literasi video?
iterasi video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk melihat video serta untuk menghasilkan video. Terdapat 5 konsep untuk memahami literasi video
iterasi video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk melihat video serta untuk menghasilkan video. Terdapat 5 konsep untuk memahami literasi video
a) Penulis/pengarang membina mesej yang
hendak disampaikan.
b) Format adalah unik untuk setiap mesej.
c) Setiap penonton mentafsirkan makna mesej secara berbeza
d) Pandangan dan nilai adalah sebahagian daripada mesej
e) Mesej / kandungan yang disampaikan disusun untuk menyampaikan spesifik tujuan.
b) Format adalah unik untuk setiap mesej.
c) Setiap penonton mentafsirkan makna mesej secara berbeza
d) Pandangan dan nilai adalah sebahagian daripada mesej
e) Mesej / kandungan yang disampaikan disusun untuk menyampaikan spesifik tujuan.
2. Nyatakan 5 konsep utama menonton dan menghasilkan video?
Menonton Video
i) Siapakah yang membina mesej tersebut?
ii) Apakah teknik yang digunakan untuk menarik perhatia?
iii) Bagaimanakah individu yang pelbagai memahami mesej secara berbeza?
iv) Apakah nilai, cara hidup dan pendapat yang disampaikan?
v) Apakah tujuan mesej tersebut?
Menghasilkan video
i) Apa yang saya karang?
ii) Adakah mesej tersebut berdasarkan pemahaman pada format, kreativiti dan teknologi?
iii) Adakah mesej saya sesuai kepada penonton?
iv) Adakah mesej saya secara jelas dan konsisten berpegang pada nilai, gaya hidup, dan pandangan saya?
v) Adakah saya telah menyampaikan tujuan saya secara berkesan?
3. Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan
aplikasi video?
Domain Kognitif
Dari segi kognitif, pelajar boleh melihat peristiwa sejarah dan rakaman sebenar daripada pelbagai acara yang dijalankan. Warna , bunyi dan pergerakan menjadikannya lebih nyata. Video boleh membantu buku teks dengan menayangkan proses, perkaitan dan teknik. Pelajar boleh membaca sebelum menonton video untuk menggalakkan pelajar membaca tentang sesuatu topik itu.
Domain Afektif
Video merupakan salah satu kaedah yang terbaik untuk digunakan sekiranya terdapat elemen yang melibatkan perasaan dan emosi dalam pembelajaran. Role model dan mesej video tersebut boleh mempengaruhi sikap. Video boleh digunakan dalam membentuk sikap sosial dan peribadi seseorang. Sebagai contoh video dokumentari seperti Kisah 13 Mei 1963 yang menyaksikan pergaduhan antara 3 kaum iaitu Melayu, Cina dan India di Tanah Melayu boleh memberikan pengalaman baru kepada pelajar iaitu betapa sukarnya hidup dalam era itu dan membuatkan pelajar memahami kesengsaraan yang dialami oleh masyarakat yang hidup pada era itu. Pemahaman budaya dipupuk melalui menonton video.
Domain Psikomotor
Video merupakan satu cara yang terbaik untuk digunakan sekiranya ingin menunjukkan sesuatu aktiviti atau proses yang melibatkan kemahiran motor. Sebagai contoh, Contohnya, sebelum pelajar memulakan sesuatu projek perisian komputer, pengajar akan menunjukkan contoh-contoh projek yang berjaya kepada para pelajar melalui tayangan video. Pengajar akan membuat demonstrasi bagaimana menggunakan setiap satu contoh-contoh projek tersebut secara rambang. Melalui demonstrasi contoh-contoh projek ini akan membantu pelajar untuk menyiapkan projek masing-masing.
4. Senaraikan dan terangkan bagaimana 4 jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
Domain Kognitif
Dari segi kognitif, pelajar boleh melihat peristiwa sejarah dan rakaman sebenar daripada pelbagai acara yang dijalankan. Warna , bunyi dan pergerakan menjadikannya lebih nyata. Video boleh membantu buku teks dengan menayangkan proses, perkaitan dan teknik. Pelajar boleh membaca sebelum menonton video untuk menggalakkan pelajar membaca tentang sesuatu topik itu.
Domain Afektif
Video merupakan salah satu kaedah yang terbaik untuk digunakan sekiranya terdapat elemen yang melibatkan perasaan dan emosi dalam pembelajaran. Role model dan mesej video tersebut boleh mempengaruhi sikap. Video boleh digunakan dalam membentuk sikap sosial dan peribadi seseorang. Sebagai contoh video dokumentari seperti Kisah 13 Mei 1963 yang menyaksikan pergaduhan antara 3 kaum iaitu Melayu, Cina dan India di Tanah Melayu boleh memberikan pengalaman baru kepada pelajar iaitu betapa sukarnya hidup dalam era itu dan membuatkan pelajar memahami kesengsaraan yang dialami oleh masyarakat yang hidup pada era itu. Pemahaman budaya dipupuk melalui menonton video.
Domain Psikomotor
Video merupakan satu cara yang terbaik untuk digunakan sekiranya ingin menunjukkan sesuatu aktiviti atau proses yang melibatkan kemahiran motor. Sebagai contoh, Contohnya, sebelum pelajar memulakan sesuatu projek perisian komputer, pengajar akan menunjukkan contoh-contoh projek yang berjaya kepada para pelajar melalui tayangan video. Pengajar akan membuat demonstrasi bagaimana menggunakan setiap satu contoh-contoh projek tersebut secara rambang. Melalui demonstrasi contoh-contoh projek ini akan membantu pelajar untuk menyiapkan projek masing-masing.
4. Senaraikan dan terangkan bagaimana 4 jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
Dokumentari
Video adalah medium utama dalam mendokumenkan atau mengulang kembali peristiwa yang telah berlaku untuk di bawa ke dalam kelas. Dokumentari berkaitan dengan fakta. Ia juga cuba untuk menggambarkan kisah benar tentang situasi sebenar. Sebagai contoh, dokumentari mengenai Perang Dunia ke-2 akan membawa pelajar merasai sendiri pengalaman pada masa perang dan memahami situasi pada waktu walaupun hanya melalui dokumentari.
Drama
Video boleh membuatkan pelajar terpesona semasa drama ditayangkan di hadapan mereka. Kesusteraan klasik yang terdapat dalam bentuk video seperti Kisah Hamlet berupaya mengembangkan peluang pembelajaran pelajar kerana mereka akan membuat perbandingan bandingkan dan membezakan antara teks dan video.Fiksyen sejarah menggunakan gabungan fiksyen dan fakta-fakta untuk menceritakan semula peristiwa sejarah. Drama juga sangat baik untuk membina watak positif dan sikap pelajar yang terdiri dari pelbagai lapisan latar belakang dan keupayaan untuk membina keyakinan diri dan bekerja secara berkumpulan.
Video adalah medium utama dalam mendokumenkan atau mengulang kembali peristiwa yang telah berlaku untuk di bawa ke dalam kelas. Dokumentari berkaitan dengan fakta. Ia juga cuba untuk menggambarkan kisah benar tentang situasi sebenar. Sebagai contoh, dokumentari mengenai Perang Dunia ke-2 akan membawa pelajar merasai sendiri pengalaman pada masa perang dan memahami situasi pada waktu walaupun hanya melalui dokumentari.
Drama
Video boleh membuatkan pelajar terpesona semasa drama ditayangkan di hadapan mereka. Kesusteraan klasik yang terdapat dalam bentuk video seperti Kisah Hamlet berupaya mengembangkan peluang pembelajaran pelajar kerana mereka akan membuat perbandingan bandingkan dan membezakan antara teks dan video.Fiksyen sejarah menggunakan gabungan fiksyen dan fakta-fakta untuk menceritakan semula peristiwa sejarah. Drama juga sangat baik untuk membina watak positif dan sikap pelajar yang terdiri dari pelbagai lapisan latar belakang dan keupayaan untuk membina keyakinan diri dan bekerja secara berkumpulan.
Penceritaan melalui Video
Manusia adalah makhluk yang sangat berbakat untuk “ bercerita”. Sebagai manusia semestinya suka untuk mendengar dan menceritakjan cerita kerana ianya adalah menghiburkan dan mengandungi maklumat penting. Penceritaan boleh disampaikan dengan menggunakan video seperti video cerita Kisah Bawang Putih Bawang Merah ataupun Artic Story. Kemahiran bercerita penting untuk membina perkembangan pelajar untuk setiap tahap umur. Penceritaan juga boleh mendorong pelajar untuk lebih kreatif dalam penulisan , literasi video dan kemahiran penerbitan. Matlamatnya adalah untuk untuk mengajar pelajar bagaimana untuk mengutarakan idea melalui cerita. Dalam proses itu juga pelajar boleh mengajar dan belajar antara satu sama lain.
Lawatan Alam Maya
video boleh membawa pelajar ke tempat-tempat mereka mungkin tidak dapat kunjungi. Melalui video pelajar boleh melawat ke hutan khatulistiwa, Kepulauan Galapagos. Selain daripada itu pelajar juga boleh melawat tempat-tempat seperti piramid Mesir, menjejakkan kaki ke Tembok Besar China secara alam maya. Tujuannya adalah untuk membina dan meningkatkan pengetahuan yang diperoleh daripada pembacaan buku teks, penerangan internet ataupun semasa kuliah.
5. Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah?
i) Memilih Video
Dalam seting pendidikan, guru perlu akses kepada video pendidikan yang pelbagai daripada mana-mana sumber. Seperti yang diketahui, perpustakaan menyediakan banyak sumber pendidikan secara online. Bukan itu sahaja , internet juga menawarkan pilihan video pendidikan yang banyak secara percuma untuk keperluan pembelajaran dalam kelas.
Pakar media adalah sumber utama untuk mencari video yang dimiliki oleh pihak sekolah, daerah, atau pusat sumber serantau. Mereka membantu dengan mencari pembekal lain untuk menaja video .Syarikat swasta, persatuan dan agensi-agensi kerajaan menaja video untuk pelbagai sebab. Syarikat swasta boleh membuat video untuk menggalakkan produk atau untuk meningkatkan imej awam mereka. Persatuan dan agensi-agensi kerajaan menaja video untuk mempromosikan sesuatu, seperti tabiat kesihatan yang lebih baik, pemuliharaan sumber asli dan penggunaan taman yang betul dan kawasan rekreasi .Banyak video yang ditaja adalah bahan pengajaran yang berbaloi serta mempunyai kelebihan dan murah.
Perlu untuk sentiasa berhati-hati dalam menggunakan video yang ditaja dalam pengajaran . Terdapat beberapa bahan yang dihasilkan secara persendirian mungkin mengandungi kandungan yang tidak sesuai atau dengan produk-produk yang kurang sesuai . Contohnya pembuatan rokok atau minuman beralkohol. Bahan daripada pihak persatuan dan kerajaan yang ditaja mungkin mengandungi unsur propaganda. Oleh itu perlu untuk ditapis bahan-bahan yang ditaja. Pemilihan bahan yang betul dan sesuai boleh menjadi tambahan yang berharga untuk pengajaran bilik darjah .
ii ) Evaluating Video
Proses menilai video.
Selepas memilih beberapa video yang berpotensi, gunakan alat-alat penilaian untuk menyesuaikannya dengan pengajaran. Sesetengah laman web sekolah dan guru menyediakan borang penilaian yang standard daripada penilaian teliti yang melibatkan pelbagai faktor. Penilaian yang bagus adalah ringkas tetapi cukup lengkap untuk membantu guru memilih bahan-bahan yang akan meningkatkan pembelajaran pelajar. Dalam sesetengah kes, keputusan penilaian akan dapat membantu guru dalam membuat keputusan untuk membeli atau menyewa video khusus untuk pembelajaran. Dalam membuat penilaian video, guru akan mempunyai peluang membuat nota untuk perbincangan kelas tentang tajuk utama mahupun tajuk-tajuk yang memerlukan penerangan yang lebih lanjut bagi mempertingkatkan pembelajaran pelajar.
Assignment 6:
Sila refleks tentang proses dan
ciri-ciri reka cipta visual
1. Simplisiti / mudah
Visual yang ditayangkan hendaklah
dihadkan kepada satu idea. Idea yang banyak dalam satu visual akan
mengelirukan.
2. Dominan
Pusat penumpuan atau minat.
3. Pola
- Susunan item-item dalam sesuatu
rekaan visual. Pola
- Menawan perhatian penerima dan
mengarahkannya kepada maklumat yang bersabit.
- Unsur seperti Ruang, Garisan dan
Ilustrasi digabung menjadi suatu harmoni grafik.
4. Seimbang
- Seimbang formal/sametri
- Seimbang tidak formal./tidak semetri
PERSEIMBANGAN
- Keadaan kesamaan dari segi Berat,
Tarikan dan Tumpuan perhatian yang terdapat dalam suatu susunan unsur-unsur
seni.
- Berdasarkan Susunan, Warna dan Bentuk.
FORMAL/SIMETRI
-ialah sama ukur yang mudah, berat yang
sama.
INFORMAL/TAK SIMETRI
-digubah dengan manipulasi ruang dan
objek.
5. Variasi
- Menimbulkan perasaan seolah-olah
visual itu hidup dan bergerak.
6. Harmoni
- Mententeramkan hati dan perasaan.
Harmoni dihasilkan melalui;
-susunan atau ulangan unsur-unsur seni
yang seimbang dan mempunyai perhubungan
-warna-warna yang duduk bersebelahan di
dalam roda warna.
Ciri-Ciri Reka Cipta Visual
Visual ialah alat yang dapat
menyediakan rujukan konkrit yang lebih baik daripada pernyataan secara lisan
atau bertulis.
Fungsi utama visual ialah untuk
meningkatkan komunikasi dalam pengajaran
Visual dibahagi kepada tiga bentuk
I. Fotografik
II. Elektronik
III. Grafik : menyediakan ilustrasi
secara artistik atau simbolik
a. Visual analogik : menerangkan
sesuatu konsep dengan menunjukkan sesuatu simbol yang dianggap dapat mewakili
konsep tersebut
b. Visual organisasi : merangkumi
carta, graf, peta dan sebagainya
Reka bentuk Visual mempunyai ciri-ciri
berikut:
i. Mudah dan jelas dibaca / difahami
ii. Mesej mudah ditafsir. Jika terlalu
senang, pelajar tidak memberi perhatian pada visual
iii. Mendorong interaksi yang aktif
antara pelajar, guru dan maksud yang terdapat dalam visual
iv. Membantu memfokuskan perhatian
kepada maksud yang terdapat dalam visual
Elemen grafik bermakna bahan-bahan
asas yang digunakan untuk membentuk sesuatu komposisi visual.
Terdapat lima elemen grafik
1. Ruang
-Keluasan yang disediakan bagi sesuatu
visual
-Ruang perlu untuk menjadikan sesuatu
reka bentuk menarik
-Ruang terbahagi kepada dua:
i. Ruang Positif : Ruang yang digunakan
ii. Ruang Negatif : Ruang yang kosong
2. Garis
-Garis boleh didapati dalam bentuk dua
dimensi dan tiga dimensi
-Dua dimensi seperti lakaran pensil
-Garis tiga dimensi adalah seperti
tali, kulit siput dan sebagainya
-Fungsi garis ialah
i. Menunjukkan pergerakan
ii. Menunjukkan suasana
iii. Menunjukkan kemegahan/kekuatan
iv. Menunjukkan kekusutan
v. Melukis objek/ benda
vi. Menghubung antara satu elemen
dengan elemen lain
3. Permukaan
Sesuatu permukaan boleh dirawat dengan
memberi warna dan tekstur
Garis, warna dan tekstur yang berbeza
memberi kesan tertentu kepada permukaan
4. Bentuk Dua Dimensi (Shape)
§ Terdapat tiga jenis bentuk dua dimensi
a. Bentuk Geometri
b. Bentuk abstrak
c. Bentuk gambaran
5. Bentuk Tiga Dimensi (Form)
Dibahagikan kepada dua kategori
a. Bentuk tiga dimensi sebenar : adalah
bahan sebenar yang mempunyai dimensi tinggi, lebar, panjang contohnya meja,
kerusi.
b. Bentuk tiga dimensi tiruan : bentuk
dua dimensi yang dimasukkan elemen bayang, garisan dan sebagainya
0 comments:
Post a Comment